Sayfalar

16 Aralık 2015 Çarşamba

BARCELONADAN GÜNÜBİRLİK FİGUERES-GİRONA

FİGUERES

Barcelona’ya kadar gelmişken görülmeye değer iki yer var. Biri çılgın ressam Salvador Dali’nin memleketi Figueres, diğeri ise gezerken insanda ortaçağdaymış hissi uyandıran Girona. İkisi de Barcelona’nın kuzeyinde, Katalan sınırları içerisinde yer alıyor. Barcelona’dan ulaşımları da oldukça kolay. Dolayısıyla biz de Barcelona gezimizin son gününe Figueres ve Girona’yı ekledik.

Figueres’e gidiyoruzzz…

Eğer Google’a Figueres ve Girona gezisi yazıp biraz karıştırdıysanız bir çok kişinin önce Girona daha sonra da Figueres’e geçtiğini göreceksiniz. Ancak biz tam tersini yaptık, sabahın köründe Barcelona’dan ilk olarak Figueres’e, oradan da Girona’ya geçtik. Hemen sebebini söyleyelim. Figueresteki Dali Müzesi turist istilasına uğramadan burayı aradan çıkarmayı düşündük. Gittiğimizde de çok doğru bir karar verdiğimizi fark ettik. Çünkü sabah erken saatte orada olduğumuz için girişinde neredeyse hiç beklemedik, ayrıca Dali Müzesini de kalabalık olmadan sakin sakin gezme fırsatı bulduk.

Erken kalkan yol alır, Figueres’teyiz.

Gördüğünüz gibi arkadaki müze girişinde çok sıra yok. Neden? Çünkü saat daha sabahın körü.

Figueres’e nasıl gideriz konusuna değinelim biraz. Bu sevimli kasaba Barcelona’nın 140 km kuzeyinde yer alıyor. Trenle 1 saat 45 dk kadar sürüyor. Eğer isterseniz Figueres ve Girona’ya turlar düzenleniyor, bunlardan birini alabilirsiniz. Ancak bizim gibi turla işi gücü olmayan kendi kendine gezmekten zevk alan gezginlerseniz Figueres’e gidebilmek için metrodan farklı olan RENFE trenine binmelisiniz. Bizim otelimiz Passeig de Garcia’ya çok yakın olduğu için Passeig de Garcia üzerindeki RENFE istasyonuna gittik. Tabi farklı noktalarda da RENFE istasyonları bulunuyor. Bilet fiyatları mevsime göre, tren saatlerine göre değişiklik gösterebiliyor. Buraya tıklayarak tren saatlerini, kalkış yerlerini ve fiyatlarını inceleyebilirsiniz.

RENFE haritası

Öyle sanatçılar vardır ki sanata hiç ilgi duymasanız, eserleri hakkında hiç bir bilgi sahibi olmasanız da mutlaka isimlerini duymuşsunuzdur. Bu isimlerden biri de Salvador Dali. Dali hakkında bizim de öyle derin bir bilgimiz yok açıkçası. Sürrealizmin en önemli isimlerinden biridir kendisi, biraz da deli dolu çılgın bir karakteri var. Bildiklerimiz bundan ibaret. Buralara kadar da işte bu çılgın adamın kendi elleri ile yaptığı fantastik müzesini gezmek için geldik. İyi ki de geldik. Barcelona’ya kadar gelen herkes buraya gelmeli. Çünkü başka hiçbir yerde bu kadar sıradışı bir müze göremezsiniz.

Salvador Dali'ye yabancı değiliz, kendisiyle daha önce New York'taki Madame Tussauds müzesinde tanışmışlığımız var :p

Dali Müzesi

Hemen söyleyelim Figueres’i Figueres yapan Dali Müzesi. Bu müzeyi çıkarırsanız geriye hiçbir şey kalmıyor. Dolayısıyla biz de müzeyi gezip vakit kaybetmeden Girona’ya doğru yol almayı düşünüyoruz. Figueres istasyonundan Dali Müzesi 15-20 dakikalık yürüme mesafesinde. Müzeye erken saatte gittiğimiz için çok uzun bir kuyrukla karşılaşmadık ancak müzeden çıktıktan sonra baktığımda iyi ki de erken gelmişiz dedik, çünkü öğlene doğru müzenin girişinde upuzun bir kuyruk vardı. Kapıda sıra beklemek istemiyorsanız biletinizi gitmeden burayı tıklayarak da alabilirsiniz. Giriş bileti 12 euro. Size 2 ayrı bilet veriyorlar. Bu biletlerden biri Dali Müzesi için, diğeri de Dali Mücevherleri Müzesi için.

Figueres

Figueres sokaklarında Dali Müzesini ararken

Dali'nin Mücevher Müzesi

Dali'nin Mücevher Müzesinde birbirinden güzel mücevherler bulunuyor.

Biraz müzenin tarihinden bahsedelim mi? Salvador Dali 1904 yılında Figueres’de doğmuş. Yine ilk sergisini de 1960 yılında Figueres Belediye Tiyatrosunda açmış. Dönemin belediye başkanı iç savaşta zarar gören belediye tiyatrosunu restore edip müzeye çevirerek Dali’ye tahsis etmiş. Dali de her ayrıntısıyla bizzat kendi ilgilendiği bu müzeyi 1974 yılında açmış. Bu müze günümüzde en büyük Dali koleksiyonuna sahip, 4000’e yakın eseri sergileniyor. Yine müzedeki devasa cam kubbenin altında Dali ve sevgili eşi Gala’nın mezarları bulunuyor. Müze binası da en az sergilenen eserler kadar sıradışı. Bu 4 katlı ilginç müzeyi gezmek için en az 2 saatinizi ayırmalısınız.

Dali Müzesi

Müze binasını Dali bizzat kendisi tasarlamış. Burası için Dali’nin en büyük sürrealist eseridir desek yanılmış olmayız herhalde.

Dali Müzesinde Dali'nin birbirinden ünlü eserleri sergileniyor.

Üstteki tablo Dali’nin en ünlü eseri “Belleğin Azmi”. Tablonun orijinali New York’ta bulunuyor.

Daha önce hiç mısırdan saç gördünüz mü?

Müzede Dali’nin bir süre kullandığı Cadillac’ın üzerine yerleştirdiği bereket tanrıçasının bulunduğu bir avlu var. Yine bu avluda deli gibi aşık olduğu, Dali’nin canı ciğeri, sevgili eşi Gala’ya ait olan bir tekne ilginç bir tasarımda kullanılmış. Kısacası müzede normal olan hiç bir şey yok. Herşey sıradışı, herşey ince bir zekanın ürünü.

Dali Müzesinden çıktıktan sonra Figueres’te güzel bir cafede bir şeyler atıştırıp hemen Girona’ya geçtik.

GİRONA

Evet sırada Barcelona gezimizin son ayağı olan Girona var. Figueres’teki Dali Müzesini gezdikten sonra biraz oturup soluklandık. Sonrasında vakit kaybetmeden Girona’ya geçtik. Figueres’ten Girona’ya tren bileti 6-7 euro civarı, seyahat süresi ise 20-25 dk.

Girona

Girona, Katalan bölgesinin Barcelona’dan sonraki 2. en büyük şehri. Barri Vell denen şehrin eski kısmı, İspanya’nın tarihi dokusu en iyi korunmuş yerlerinden birisidir. Girona’yı gezdikçe kendinizi ortaçağda hissetmemeniz mümkün değil. Tabii şehrin bir de yahudi geçmişi var. Katalan yahudiler bu şehirde 600 yıldan fazla yaşamışlar. Ancak daha sonra katoliklerin baskısına dayanamayarak başta Osmanlı İmparatorluğu olmak üzere çeşitli ülkelere göç etmişler, öyle ki şehirde hiç yahudi kalmamış. Az önce bahsettiğimiz eski şehirin en önemli kısmını da yine dünyanın en iyi korunmuş yahudi mahallesi yani El Call oluşturuyor.

Fotoğraflarda da gördüğünüz gibi şehrin tarihi dokusu çok iyi korunmuş.

Girona deyince akıllara hemen Onyar Nehri’nin kenarındaki pastel renkli evler, daracık sokaklar, kale surları, Libertat Caddesi, Saint Feliu Kilisesi ve Girona Katedrali geliyor. Bu önemli yapıların hemen hepsi Barri Vell’de yani yani eski şehir kısmında bulunuyor. Kısacası Girona seyahatindeki amacımız eski şehri gezmek.

Onyar Nehri’nin çevresine kurulmuş bu sevimli pastel renkli evler tam fotoğraflık. Onyar Nehri’nin üzerinde bir çok köprü var. Bunlardan biriyle karşıya geçtiğinizde şehrin eski kısmına geçmiş oluyorsunuz.

Girona’da da Barcelona gibi her yerde Katalan bayrakları dalgalanıyor.

Arkamızdaki kilise St. Feliu Kilisesi

Girona Katedrali (Catedral de Santa Maria de Gerona). Burası Girona’da görmeniz gereken en önemli yer. Girişi 7 euro. Bu katedralin yerinde daha önce müslümanlardan kalma bir camii bulunuyormuş. Camii yıkılıp yerine bu gotik tarzdaki katedral yapılmış.

Girona Katedrali

Girona Katedralinin önündeki basamaklar zaman zaman çok kalabalık olabiliyor.

Girona Katedrali'nin avlusu

Daha önceki yazılarımda da söylemiştim; bana bütün kilise ve katedraller aynıymış gibi geliyor. Oldukça karanlık ve kasvetliler. Ancak burası daha da bir kasvetli gibi geldi, ürperdik resmen. Hemen yanımdaki beton zemine bakacak olursanız üzerinde bir takım şeylerin yazdığını göreceksiniz. Bunların her biri aslında mezarmış. Çeşitli din adamları, hayırseverler bu şekilde insanların mezarlarının üzerlerine basarak gezmelerini istemişler. Böyle yaparak insanların onları unutmayacaklarını, dua edeceklerini düşünüyorlarmış!!. Zaten kasvetli olan katedrali böyle mezarların üzerinde yürüyor olmak daha da sıkıcı hale getirdi. Hemen en kısa yoldan kendimizi dışarı attık.

Girona’yı Girona yapan o daracık sokaklarda bol bol dolaşmayı sakın ihmal etmeyin.

Evet bizim Girona gezimiz zaman kısıtlılığında dolayı maalesef burada sona eriyor. Ama siz bizim gibi yapmayın, Girona’ya mutlaka daha fazla zaman ayırın. Kale surlarında dolaşın, Libertat Caddesinde alışveriş yapın, Arap Banyoları ile yahudi Mahallesini gezmeyi de sakın ihmal etmeyin. Şimdilik bizden bu kadar. Yazımızın faydalı olacağını umut eder, başka zaman tekrar buluşmayı temenni ederiz :))